آموزش

مهر شرکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهر و طراحی آن

هر شرکتی پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها باید اقدام به تعیین دارندگان امضا مجاز نماید. پس از تعیین دارندگان امضای مجاز شما موظف هستید در بیشتر اوراقی که به امضای این افراد می‌رسد، مهر شرکت را نیز درج نمایید. در مواردی عدم درج مهر شرکت در کنار امضای افراد مجاز از طرف شرکت می‌تواند برای دارندگان امضای مجاز مسئولیت شخصی ایجاد نماید.

ما در این مطلب صفر تا صد نکاتی که برای مهر شرکت لازم است بدانید را بیان می‌کنیم. با توجه به این نکات شما می‌توانید از بروز مسئولیت‌های فردی و در نتیجه مشکلاتی که ممکن است برای شرکت ایجاد شود پیشگیری نمایید.مهر شرکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهر شرکت

هر شرکتی پس از ثبت باید اقدام به طراحی خاصی برای مهر خود نماید. این مهر در واقع در پایان اسناد و قراردادهای شرکت، باید درج گردد. توجه نمایید که این مهر شرکت در واقع نشان‌دهنده‌ی انجام عمل برای شخص حقوقی است. از این طریق از ایجاد مسئولیت برای اشخاصی که دارندگان امضای مجاز شرکت هستند جلوگیری به عمل می‌آید.

فلسفه‌ی مهر شرکت

مهر شرکت در کنار امضای افرادی که در جلسه هیئت مدیره به‌عنوان دارندگان امضای مجاز مشخص می‌شوند، باید درج گردد. این مهر در واقع نشان‌دهنده‌ی انجام معاملات برای شرکت به‌عنوان یک شخصیت حقوقی است. باید توجه داشت که عده‌ای از افراد اعتقاد دارند باید مهر شرکت به ثبت برسد؛ اما این موضوع درست نیست بلکه آن چیزی که باید در اصل ثبت شود لوگو شرکت است که به‌عنوان یکی از اجزای مهر باید در آن درج گردد.

تغییر مهر شرکت

یکی از موضوعات مهم در مورد مهر شرکت، تغییر مهر شرکت است. ازآنجایی‌که مهر باید در زیر اوراق مهم به خصوص اسناد و اوراق بانکی درج گردد، باید هرگونه تغییر در مهر شرکت به بانک اطلاع داده شود. در صورت عدم اعلام تغییر مهر بانک از پرداخت‌های شرکت خودداری می‌کند. این موضوع می‌تواند سرآغاز مشکلات شرکت باشد.

ویژگی‌های مهر شرکت

مندرجات مهر شرکت قانون خاصی ندارد؛ بنابراین هر شرکتی می‌تواند هر موضوعی را در مهر خود درج نماید؛ اما ما به شما توصیه می‌کنیم که این موارد را در مهر خود درج نمایید. در حقیقت درج این موارد الزامی نیست اما به بهتر شدن مهر کمک شایانی می‌کند.

این موارد عبارت‌اند از:

  • لوگو:

لوگو هر شرکت در واقع نشانی است که مختص هر شرکت است. در واقع این لوگو هویت و ویژگی‌های آن شرکت را نمایان می‌کند.

  • نام شرکت:

یکی از مندرجات در مهر شرکت، نام شرکت به‌صورت کامل است. برای مثال اگر شما یک شرکت تضامنی دارید باید نام شرکت را به‌طور کامل قید کنید و از حذف قسمتی از نام شرکت تحت عنوان و شرکا و … خودداری کنید.

  • نوع شرکت:

در قانون تجارت ایران هفت دسته شرکت تجاری وجود دارد. در مهر شرکت باید یکی از انواع شرکت‌ها قید شده باشد. با درج نوع شرکت شما به مشتریان و افرادی که با شما ارتباط دارند اطلاعاتی در خصوص میزان مسئولیت شرکای شرکت ارائه می‌دهید.

  • شماره ثبت:

پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها، شماره‌ای به شرکت تخصیص داده می‌شود که به آن شماره ثبت شرکت گفته می‌شود. برای اطمینان افرادی که با شرکت در ارتباط هستند باید شماره ثبت شرکت درج گردد. با این کار به افراد در ارتباط با شرکت اطمینان می‌دهید که شرکت قانونی است و دارای شماره ثبت است.

مهر شرکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *