آموزش

مهر امضا چیست؟

مهر امضا چیست؟

مهر امضا چیست؟

امروزه در بسیاری از موارد، مهرهای امضا جایگزین امضاهای دستنویس شده اند. مهر امضا همان امضا فرد است که به صورت مهر در آمده است. این مهرها بسیار عالی هستند زیرا هربار تصویری واضح و خوانا از امضای شما ارائه میدهند. اگر در موقعیتی هستید که به امضاهای مکرر بر روی اسناد مهم نیاز دارید، میتوانید از مهرهای امضا به جای امضای دستنویس روی اسناد استفاده کنید. مهرهای امضا مانند امضای دستنویس پیام تجاری شرکت شما یا هویت فردی شما را پای برگه و سند مورد نظر منتقل میکنند.


حتما بخوانید: انواع مهر ژلاتینی


 

تاریخچه مهر امضا

مهرهای استوانه ای تاریخی ۳۵۰۰ ساله دارند. مردم بین النهرین از این مهرها به عنوان علائم اصالت استفاده میکردند. در زمان مصریان باستان، مهر و موم به حلقه انگشتر متصل شدند و افراد مهم آن روزگار و صاحبان مناصب برای نشان دادن موقعیت اجتماعی و سیاسی خود، از آنها استفاده میکردند.

استفاده از مهرهای انگشتری در ایران از دیرباز در ایران رایج بوده است و تمامی اشراف و افراد با نفوذ از آنها برای تایید اعتبار نامه های اداری و اسناد استفاده میکردند. اکثر این مهرها بعد از درگذشت فرد صاحب آن، از بین میرفتند تا مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار نگیرند.

استفاده از مهر امضاهای کنونی به جای امضای دستنویس از سال ۱۹۰۰ میلادی در آمریکا آغاز شد. ولی در ایران کاربرد این نوع از مهر به تازگی رواج یافته است. یکی از دلایل این امر عدم آگاهی افراد از اعتبار مهرهای امضا و مسایل قانونی مربوط به آن است.

ساخت مهر امضا مناسب چه کسانی است؟

از لحاظ قانونی هرکسی میتواند مهر امضای مخصوص به خودش را داشته باشد و به اصطلاح هیچگونه منع قانونی در این زمینه وجود ندارد؛ به این شرط که با قوانین آن آشنایی داشته باشد، بداند در چه مواقعی از آن میتواند استفاده کند و چگونه میتواند آن را به فردی دیگر بسپارد؛ اما به طور کلی مهرهای برای این افراد کاربرد دارند:

۱- مدیران و صاحبان کسب و کار که به دلیل شرایط شغلی خود زیاد از امضا استفاده میکنند

۲- مدیران و مسئولانی که میخواهند مهر امضا را به مسئول دفتر خود بسپارند

۳- افرادی که نمیتوانند امضاهای یکسان بزنند

۴- افرادی که امضاهای زیبا و منحصر به فرد دارند

۵- افرادی که میخواهند امضای زیبا و سفارشی داشته باشند و به طور دستنویس قادر به ایجاد امضایی زیبا نیستند

چگونه مهر امضایی زیبا داشته باشیم؟

شرط اول ایجاد یک مهر امضای زیبا داشتن یک امضای منحصر به فرد و زیبا است. برای این کار بهتر است قبل از سفارش مهر امضای خود روی یک کاغذ سفید و با یک خودکار با کیفیت با نوک باریک، چندین بار امضای خود را تمرین کنید؛ زیرا امضای افراد در هر بار تمرین، اندکی با دفعه قبل متفاوت است؛ سپس از بین این امضاها یکی را که بهترین است، انتخاب کنید.

شیوه دیگری که توسط بعضی از مدیران، کارمندان و صاحبان مشاغل استفاده میشود، سفارش دادن امضا است؛ این افراد به افراد متخصص امضا یا خوشنویسان، سفارش امضا میدهند. امضای سفارشی براساس خواسته های سفارش دهنده، نام و شهرت او یا نوع کسب و کار و شخصیت او طراحی و ایجاد میشود.

مرحله بعدی سفارش دادن مهر امضا است. در این مرحله شما به یکی از مراکز ساخت مهر، از جمله مهر امضا مراجعه میکنید و نمونه امضای خود را به آنها میدهید. در این مرحله میتوانید در مورد نوع و جنس مهر، اندازه مهر امضا، شکل هندسی مهر، فناوری تولید آن با سازنده مهر امضا صحبت کنید و خواسته ها و انتظارات خود را با او در میان بگذارید.

در این مرحله همچنین از امضای شما یک اسکن با کیفیت گرفته میشود. فایل اسکن به طور معمول باید رزولوشنی معادل ۳۰۰ تا ۶۰۰ Dpi داشته باشد. ابعاد امضا نیز براساس عرض و طول امضا یا فاصله دورترین نقاط افقی و فاصله دورترین نقاط عمودی امضا تعیین میشود.

ملاحضات قانونی مرتبط با مهر امضا

برای سفارش مهرهای امضا ارائه مدارک معتبر هویتی الزامی است. اگر امضای شما بدون نشانه های عنوان شغلی است، دست کم باید کپی یا تصویر کارت ملی خود را به شرکت یا مرکز سازنده مهر ارائه دهید؛ و اگر این مهر دارای عنوان شغلی باشد، باید مدرکی دال بر این عنوان شغلی ارائه کنید. به طور معمول مدرکی که با مهر امضا تایید شده باشد به طور کامل با قراردادی که با امضای دستنویس تایید شده باشد، از نظر حقوقی برابر است. در مورد چک باید توجه داشته باشید که برگه چکی که با مهر امضا تایید شده باشد، تنها در صورتی قابل وصول است که این مهر در بانکی که حساب جاری در آن افتتاح شده است، تعریف شده باشد.

اگر فردی به جای صاحب مهر امضا بخواهد از آن استفاده کند، باید حتما مجوز کتبی از صاحب مهر داشته باشد. بنابراین هرگونه سواستفاده از مهرهای امضا توسط افراد دیگر منجر به پیگرد قانونی میشود. این مساله همچنین اهمیت حفاظت از مهرهای امضا را نشان میدهد، بنابراین بهتر است به هرشیوه که میتوانید مهر امضای خود را از دسترس دیگران، دور نگه دارید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *