آموزش

چاپ سابلیمیشن چیست ؟

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن چیست ؟ چاپ سابلیمیشن در دلش موضوعات مختلفی را دارد که برای روشن شدن بهتر موضوع باید با آنها آشنا شد. به همین جهت در ادامه همه ی آنها توضیح داده خواهد شد. موضوعاتی که در ادامه توضیح داده خواهند شد عبارتند از:

  • پرینترهای سابلیمیشن
  • آموزش چاپ سابلیمیشن

صنعت چاپ از هزاران سال پیش در زندگی بشر حضور داشته و نمی توان آن را جزو صنایع جدید نام برد. گرچه از قرن هفتم میلادی واژه ی چاپ وارد فرهنگ لغت فارسی شده، اما خود عمل چاپ از حدود ۵ قرن قبل از میلاد و در دوره هخامنشیان برای سخت مهرهای سلطنتی بکار گرفته میشده است.

با گذشت زمان انواع روش ها و تکنیک های جدید و مدرن وارد صنعت چاپ شده اند و بدنبال آن انواع دستگاه های پیشرفته پایشان به ماجرای شیرین چاپ باز شده است.

از جمله روش های جدید که بصورت گسترده و در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد روش های زیر می باشند:

  • چاپ افست
  • چاپ سیلک اسکرین
  • چاپ تامپو
  • چاپ فلکسو
  • چاپ ترمرگرافی
  • چاپ ایچینگ
  • چاپ سابلیمیشن و…

چاپ سابلیمیشن چیست ؟

سابلیمیشن یکی از روش های جدید چاپ است که از آن برای چاپ بر روی سطوح مختلف با جنس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از طریق این روش شما قادر خواهید بود که بر روی چوب، لباس (پارچه)، فلز، سنگ، کاشی و سرامیک و …چاپ انجام دهید.

تصور کنید که برای تشویق تیم مورد علاقه ی خود قرار است به ورزشگاه بروید. به همین خاطر دوست دارید که روی تیشرت ساده و بی طرح خود نام و آرم باشگاه موردعلاقه تان و تصویر بازیکن موردعلاقه تان را داشته باشید.

اگر در اطراف شما کسی باشد که کار سابلیمیشن را انجام دهد. یقینا شما را در عرض چند دقیقه به خواسته ی دلتان خواهد رساند. بله! چاپ سابلیمیشن می تواند عکس دلخواهتان را (هرچه که باشد) روی تیشرتتان چاپ کند.

و یا شاید شما دوست داشته باشید بر روی ساعت اتاقتان عکس فرزند دلبندتان یا عکس عاشقانه ی خودتان را چاپ کنید. و هربار که میخواهید از ساعت مطلع شوید نگاهی هم به عکس محبوبتان بیندازید و لذت ببرید. اینبار هم چاپ سابلیمیشن با قابلیت چاپ بر روی چوب می تواند این کار را انجام دهد.

ممکن است شما صاحب یک شرکت معتبر باشید. شرکتی که روزانه مراجعین زیادی را دارد. شاید در این روزگار جالب نباشد که کارمندان و مشتریان اگر قصد نوشیدن چای یا آب یا قهوه را داشته باشند. آن را در لیوانهای جور وا جور و غیرهماهنگ با هم میل کنند.

این بار به این فکر می افتید که لیوان هایی را با طرح دلخواه مثلا نام و لوگوی شرکت و یا تلفیقی از لوگوی شرکت و نام و چهره کارمندان سفارش دهید.

اینکار علاوه بر اینکه یک کار زیبا و قشنگ از لحاظ ظاهری محسوب می شود. سبب این می شود که کارمندان شما از اینکه برایشان ارزش قائل شدید و وقت گذاشتید حس خوبی پیدا کنند. این جا هم باید متذکر شد که چاپ سابلیمیشن این کار یعنی چاپ طرح دلخواهتان روی لیوان را ممکن می سازد.

چاپ سابلیمیشن

دستگاه سابلیمیشن

حالا که مواردی از قابلیت های چاپ سابلیمیشن گفته شد. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که این چاپ چگونه انجام می شود و شکل دستگاه سابلیمیشن چگونه است.

شاید تصور کنید که اینبار هم قرار است مثل یک پرینتر اداری که کاغذ را درون خود میبلعد. و سپس از طرف دیگر کاغذ چاپ شده را بیرون می دهد، اشیاء مختلفی که در بالا نامبرده شدند نیز وارد دستگاهی شوند و از طرف دیگر دستگاه بصورت چاپ شده خارج شوند. مطلقا چنین چیزی نیست.

در چاپ سابلیمیشن ابتدا یک طرح یا الگو توسط یک پرینتر مخصوص دارای جوهر مخصوص بر روی کاغذ مخصوص سابلیمیشن چاپ می شود. سپس این کاغذ بر روی سطحی که می خواهیم بر روی آن چاپ انجام شود قرار می دهیم.چاپ سابلیمیشن چیست ؟

و در آخر توسط دستگاه سابلیمیشن چاپ نهایی انجام می شود. در واقع دستگاه سابلیمیشن عملی همانند پرینتر را انجام نمی دهد. این دستگاه در واقع یک اتوی بزرگ است. اتویی در ابعاد مختلف. از ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی متر گرفته تا ابعادی بالاتر از یک متر.

چاپ سابلیمیشن در واقع توانایی انتقال جوهر از روی کاغذ به روی سطح موردنظر است. دمای دستگاه در هنگام چاپ در محدوده ی ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه ی سانتی گراد است. این دمای بالا و گرمای ناشی از آن سبب می شود که جوهر از روی کاغذ بلند شود. و روی سطح مورد نظر بنشیند.

پرینترهای سابلیمیشن:

برای اینکه بتوانید یک چاپ سابلیمیشن فوق العاده و حرفه ای داشته باشید. نیاز به یک پرینتر مخصوص سابلیمیشن دارید. منظور از پرینتر سابلیمیشن پرینترهای جوهرافشانی هستند. که می توانند با استفاده از جوهرهای ویژه سابلیمیشن طرح مورد نیاز برای چاپ را به شما بدهند.

همانطور که مکررا در مقالات قبلی توضیح داده شده کاغذ و جوهر مورد استفاده در چاپ سابلیمیشن مخصوص است. و استفاده از سایر کاغذها نتیجه ی خوبی را در چاپ بدنبال نخواهد داشت.

برخلاف جوهرهای معمولی جوهر سابلیمیشن غیرآلی و از ذرات درشت پلیمری تشکیل شده اند. از طرف دیگر کاغذهای سابلیمیشن نیز قابلیت این را دارند. که در نقش یک انتقال دهنده ظاهر شوند و جوهر را بصورت موقت بر روی خود نگه دارند.

قابلیت جوهر سابلیمیشن اینست که برخلاف جوهرهای دیگر می تواند بر روی سطوح مختلفی که جهت چاپ سابلیمیشن آماده سازی شده ماندگار شود. کاغذ سابلیمیشن نیز قابلیت این را دارد که در اثر حرارت بالای دستگاه سابلیمیشن طرح چاپ شده روی خود را به همان صورت بر روی سطح موردنظر انتقال دهد.

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن چیست ؟

اگر برای اینکار از جوهر و کاغذ معمولی استفاده کنیم مشکلات زیر پدید خواهد آمد:

۱) بخاطر استفاده از کاغذ غیرمخصوص درصد زیادی از جوهر به خورد کاغذ رفته و درصد بسیاری کمی از آن (در نسبت به کاغذ مخصوص) منتقل می شود.

یعنی وقتی دو کاغذ – یکی معمولی و دیگری مخصوص- را زیر دستگاه سابلیمیشن حرارت می دهیم. میبینیم که کاغذ مخصوص درصد قابل توجهی از جوهر خود را منتقل کرده اما کاغذ معمولی درصد قابل توجهی از جوهرش را حفظ کرده. این یعنی در صورت استفاده از کاغذ معمولی طرح چاپ شده روی سطح کمرنگ تر و تار تر از هنگامی است که از کاغذ مخصوص استفاده میکنیم.

۲) در صورت استفاده از جوهر معمولی نیز مشکل ترانسفر جوهر و ماندگاری بر روی سطح موردنظر وجود دارد. و چاپ پایانی یک چاپ بی کیفیت و غیرماندگار است.

به همین دلیل است که حتما حتما باید برای چاپ سابلیمیشن پرینترهای مخصوص این نوع چاپ را تهیه کنید. پرینترها انواع مخصوصی دارند. سایز کوچک و سایز بزرگ.

باری سفارش چاپ سابلیمیشن بر روی انواع سطوح به فروشگاه جاویدان مراجعه نمایید.

چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن چیست ؟

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *